Walking Simulator part 1

En walking simulator, er en type computerspil, der fjerner de fleste gamification elementer. Der er ikke noget bestemt mål, der er ingen scores eller fjender, altså ingen klassiske spil elementer. Eksempler på genren er Dear Esther, Gone Home og Stanley Parable. Fællesnævner er at du kan gå rundt og undersøge ting af forskellige veje. Her er ikke det konstante pres af at skulle præstere, rettere kan du læne dig tilbage og tage dig tid. WS henvender sig dermed til den såkaldte casual gamer. Et spilelement man kan snakke om forekommer, er puslespillet. Du hører, læser, eller ser forskellige historiemæssige elementer, og som du undersøger dem og får tiltagende mere viden vil du i sidste ende danne dig et helstøbt billede af de forskellige indsamlede brikker.

Da jeg er 37 år, og har utallige aftener og dage på bagen hvor jeg har lavet skitser, skrevet små brudte historier, tegnet, spillet sange osv. Nogle gange i fuld ædruelig tilstand, og andre i påvirket - har jeg efterhånden et stor repertoire i kasser, mapper og på computeren. Desuden er min far selv en skriver, hans bror, min onkel, var maler og drømmer. Det var så at indtil for nyligt har mine forældre haft et sommerhus på Anholt, der er Danmarks ødeste ø. Et sted der har betydet meget for hele min familie. Og som de hver især har brugt på hver deres måde. Min søster mistede sin søn til leukæmi, og brugte øen til at bearbejde sin sorg. Mine forældre har vandret på øen siden 1974, og har brugt den som afsondring, afslapning og afklimatisering. Siden er vi mange der er fuldt med i forundringen og forelskelsen af den lille ø, der har så meget at byde på. Men nu er det at vi ikke er der mere. Sommerhuset er solgt og det er som om den æra er forbi, men mindet lever i os alle endnu.

Derfor ser jeg oplagt at lave en virtuel ø, som har formen som Anholt og enkelte kendingsmærker, som Nordbjerg og Sønderbjerg, Ørkenen og Fyret, men ellers er den vores egen. Rundt om på øen er der spredt minder, breve, malerier m.m. Fuglene er der, sælerne, vinden. Menneskene er væk. Det er kun dig i første person der gennemgår minderne.

Jeg vil i fortsættende blogindlæg, komme med flere ideer og elementer til simulatoren. Herunder den første skitse som kort over øen.

ws-01